كليات الرؤية - التمريض

رسالة البرنامج

تطوير المعرفة التمريضية وتطبيقها من خلال التميز في التعليم الجامعي وتدريس التمريض والبحث العلمي، الذي يبرز المجتمع السعودي المتغير، ويعزز الصحة، ويعزز مهنة التمريض في المملكة العربية السعودية.

أهداف البرنامج

  1. الالتزام بمعايير الجودة بمؤسسات التعليم العالي والعمل على تحقيق معايير الاعتماد الأكاديمي.
  2. تعزيز القدرة والممارسة البحثية المبنية على البراهين في تحسين تعليم التمريض وتطبيقاته في مختلف المجالات.
  3. الحصول على الاعتماد الوطني والدولي لكليات الرؤية.
  4. توفير بيئة تدريبية عملية فعالة من خلال الإبداع والمعدات المتطورة لإعداد ممرضات محترفات.
  5. إقامة تفاعل متبادل بين الطالب والمجتمع من خلال تقديم خدمات صحية عالية الجودة للمجتمع.
  6. تنمية الوعي والدور القيادي في التعامل مع قضايا وقطاع الصحة العامة بهدف تحسين الرعاية الصحية.
  7. توسيع دور قطاع التمريض في خدمة المجتمع وتنمية البيئة.

الدرجة التي يمنحها البرنامج

بكالوريوس التمريض العام (Bachelor’s Degree of General Nursing).

مستوى البرنامج وفقا للإطار الوطني للمؤهلات

المستوى السادس.

متطلبات البرنامج

تمنح كلية الرؤية لطب الأسنان والتمريض درجة بكالوريوس التمريض العام للطلبة الذين أنهوا بنجاح 130 ساعة معتمدة إضافة إلى البرنامج التدريبي للامتياز على مدى سنة كاملة.

الدرجة نوع المسار بداية البرنامج إجمالي الساعات  نوع الدراسة لغة الدراسة
البكالوريوس مسار رئيسي واحد الفصل الدراسي الأول 2009-2010 130 نظام المستويات الإنجليزية

تتوزع الساعات الـ 130 على سنوات الدراسة كما يلي:

السنة الساعات الدراسية المعتمدة
مقررات السنة الأولى (العلوم الأساسية) 34 ساعة
مقررات السنة الثانية 34 ساعة
مقررات السنة الثالثة 32 ساعة
مقررات السنة الرابعة 30 ساعة
الإجمالي 130 ساعة

نواتج تعلم البرنامج

Code

Description

Knowledge

K1

Name the different terms, concepts, and elements of contemporary nursing practice.
K2 Describe fundamental nursing theories and conceptual frameworks, and clinical critical pathways that guide nursing care practice.
K3 List the major clinical procedures, diagnostic techniques, frequently used equipment, instruments, and machines in nursing practice.
K4 Recognize different normal and abnormal clinical findings during nursing physical exam.
K5 Memorize determinants of health and different levels of prevention for different age groups and settings.
K6 Explain the appropriate steps and procedures for conducting history taking and physical examination.
K7 Write nursing diagnoses and plan an appropriate nursing intervention.
K8 Develop a complete nursing care plan based on the formulated nursing diagnoses.
K9 Analyze different health care needs for individuals, families, and communities and design nursing care plans that ensure safe and quality nursing care.
K10 Evaluate different diseases’ signs and symptoms and related nursing interventions.
K11 Describe different methods and approaches of oral diseases’ prevention at individual and community levels.
K12 List indications, contraindications, and side effects of commonly prescribed medications in dentistry.
K13 Describe principles of infection control, including management of needlestick injuries in dental practice.
K14 Describe the different types of study design and basic concepts of conducting research.

Skills

S1 Perform a range of assessment techniques appropriate to patient condition.
S2 Choose and use a nursing work environment that is safe and effective to both the patients and co-workers.
S3

Demonstrate effective verbal and nonverbal communication skills with patients and their families and co-workers.

S4

Operate effectively in using a variety of media channels that are commonly used in documenting and reporting provided nursing care.

Competence

C1

Show effective time management and professional manners at work.
C2 Appraise the best available evidence-based practices in nursing practice and research in order to target problems and issues in nursing practice and find the possible solutions for them.
C3 Demonstrate effective management, leadership, and guidance to other workmates to provide safe and quality care.
C4 Show compliance with the ethical & legal frameworks of the profession.
C5 Illustrate professional principles for the standardized patient and nursing care.
C6 Examine critically the outcomes of nursing activities.
C7 Employ teaching/learning principles in implementing educational activities to patients and families.
C8 Evaluate the application of information technology, informatics, and different databases in delivering and documenting nursing care.

الخطة الدراسية

Course Code

Course Name Credit Hours Level

ENGL 105

Medical Terminology

3

First

ISLM 101

Islamic Culture 2

COMP 101

Computer for Health Sciences (1)

2

ARAB 101

Arabic Language (1)

2

BIOS 101

Biostatistics

2

ENGL 101

English Language (1)

6

CHEM 101

Introduction to Chemistry

3

Second

ENGL 102

English Language (2)

6

PHYS 101

General Physics

3

COMM 101

Communication Skills

2

BIOL 101

Biology

3

RHS 242

Human Anatomy

3

Third

RHS 243

Human Physiology

3

NUR 122

Foundations of Nursing / Theory

3

NUR 123

Foundations of Nursing / Practice

3

CHS 262

Biochemistry

3

NUR 111

Introduction to Nursing Science

3

NUR 211

Health Assessment / Theory

2

Fourth

NUR 212

Health Assessment / Practice

2

CLS 323

Pathophysiology

3

RHS 366

Pharmacology

2

NUR 224

Adult Health Nursing (1) / Theory

3

NUR 225

Adult Health Nursing (1) / Practice

4

NUR 311

Human Growth and Development

3

Fifth

NUR 312

Adult Health Nursing (2) / Theory

3

NUR 313

Adult Health Nursing (2) / Practice

4

CHS 226

Clinical Nutrition

3

CLS 212

Microbiology

4

NUR 325

Reproductive Health Nursing / Theory

3

Sixth

NUR 326

Reproductive Health Nursing / Practice

3

NUR 327

Child Health Nursing /Theory

3

NUR 328

Child Health Nursing / Practice

3

NUR 329

Nursing Informatics

3

NUR 411

Critical Health Nursing / Theory

3

Seventh

NUR 412

Critical Health Nursing / Practice

3

NUR 413

Psychiatric\Mental Health Nursing / Theory

3

NUR 414

Psychiatric\Mental Health Nursing / Practice

3

NUR 226

Principles of Learning and Health Education

2

NUR 324

Current Issues in Nursing

2

NUR 425

Community Health Nursing / Theory

3

Eighth

NUR 426

Community Health Nursing / Practice

3

NUR 427

Nursing Management and Leadership / Theory

3

NUR 428

Nursing Management and Leadership / Practice

2

NUR 429

Nursing Research

3