×

كلية طب الأسنان والتمريض - الخطة الدراسية لبرنامج التمريض العام

الخطة الدراسية المحدثة 2020-2021م

رسالة البرنامج

تخريج ممرضين مسجلين ومؤهلين في بيئة جذابة تشجع التعلم والبحث العلمي والخدمات المجتمعية.

أهداف البرنامج

  1. إظهار مهارات وقدرات التفكير الناقد واتخاذ القرار الرشيد.
  2. تطبيق العملية التمريضية لتقديم رعاية تمريضية شاملة للأفراد والأسر والمجتمعات في سياقات متنوعة من الرعاية الصحية.
  3. إظهار مهارات الاتصال الفعال أثناء العلاقات الشخصية.
  4. الاستفادة من الكفاءة القيادية والإدارية في ممارسة التمريض.
  5. تطبيق نتائج البحث العلمي لتحسين المعايير المهنية للرعاية.
  6. إظهار القدرة على التعلم الذاتي النشط مدى الحياة.
  7. إظهار الكفاءة في توفير التثقيف الصحي للجميع وفي جميع سياقات الرعاية الصحية..
  8. تحمل مسؤولية الحفاظ على الوعي بالقضايا الأخلاقية والقانونية ذات العلاقة بممارسة التمريض في مجتمع متعدد الثقافات.

الدرجة التي يمنحها البرنامج

بكالوريوس التمريض العام (Bachelor’s Degree of General Nursing).

مستوى البرنامج وفقا للإطار الوطني للمؤهلات

المستوى السادس.

متطلبات البرنامج

تمنح كلية الرؤية لطب الأسنان والتمريض درجة بكالوريوس التمريض العام للطلبة الذين أنهوا بنجاح 130 ساعة معتمدة إضافة إلى البرنامج التدريبي للامتياز على مدى سنة كاملة.

الدرجةنوع المساربداية البرنامجإجمالي الساعاتنوع الدراسةلغة الدراسة
البكالوريوسمسار رئيسي واحدالفصل الدراسي الأول
2009-2010
130نظام المستوياتالإنجليزية

تتوزع الساعات الـ 130 على سنوات الدراسة كما يلي:

السنةالساعات الدراسية المعتمدة
مقررات السنة الأولى (العلوم الأساسية)34 ساعة
مقررات السنة الثانية34 ساعة
مقررات السنة الثالثة32 ساعة
مقررات السنة الرابعة30 ساعة
الإجمالي130 ساعة

نواتج تعلم البرنامج

CodeDescription
Knowledge
K1Name the different terms, concepts, and elements of contemporary nursing practice.
K2Describe fundamental nursing theories and conceptual frameworks, and clinical critical pathways that guide nursing care practice.
K3List the major clinical procedures, diagnostic techniques, frequently used equipment, instruments, and machines in nursing practice.
K4Recognize different normal and abnormal clinical findings during nursing physical exam.
K5Memorize determinants of health and different levels of prevention for different age groups and settings.
K6Explain the appropriate steps and procedures for conducting history taking and physical examination.
K7Write nursing diagnoses and plan an appropriate nursing intervention.
K8Develop a complete nursing care plan based on the formulated nursing diagnoses.
K9Analyze different health care needs for individuals, families, and communities and design nursing care plans that ensure safe and quality nursing care.
K10Evaluate different diseases’ signs and symptoms and related nursing interventions.
K11Describe different methods and approaches of oral diseases’ prevention at individual and community levels.
K12List indications, contraindications, and side effects of commonly prescribed medications in dentistry.
K13Describe principles of infection control, including management of needlestick injuries in dental practice.
K14Describe the different types of study design and basic concepts of conducting research.
Skills
S1Perform a range of assessment techniques appropriate to patient condition.
S2Choose and use a nursing work environment that is safe and effective to both the patients and co-workers.
S3Demonstrate effective verbal and nonverbal communication skills with patients and their families and co-workers.
S4Operate effectively in using a variety of media channels that are commonly used in documenting and reporting provided nursing care.
Competence
C1Show effective time management and professional manners at work.
C2Appraise the best available evidence-based practices in nursing practice and research in order to target problems and issues in nursing practice and find the possible solutions for them.
C3Demonstrate effective management, leadership, and guidance to other workmates to provide safe and quality care.
C4Show compliance with the ethical & legal frameworks of the profession.
C5Illustrate professional principles for the standardized patient and nursing care.
C6Examine critically the outcomes of nursing activities.
C7Employ teaching/learning principles in implementing educational activities to patients and families.
C8Evaluate the application of information technology, informatics, and different databases in delivering and documenting nursing care.

الخطة الدراسية

Course CodeCourse NameCredit HoursLevel Description
ISLM 101Islamic Culture2First
COMM 101Communication Skills2First
ARAB 101Arabic Language Skills – 12First
ENG 102English Reading and Writing4First
ENG 101English Listening and Speaking -15First
ENG 103English for Nursing3First
ENG 113English Listening and Speaking -23Second
ENG 111English Academic Writing3Second
ENG 112English Academic Reading3Second
BIO 101Biology for Health Sciences3Second
CHE 101Chemistry for Health Sciences3Second
MTER 201Medical Terminology3Second
ARAB 102Arabic Language Skills – 22Third
BIOS 101Biostatistics2Third
NURS 201Fundamental of Nursing5Third
BIOC 211Biochemistry4Third
ANAT 101Human Anatomy and Physiology3Third
NURS 210Health Assessment4Forth
NURS 211Pathophysiology3Forth
NURS 212Adult Health Nursing – 16Forth
NURS 213Microbiology3Forth
NURS 310Adult Health Nursing – 26Fifth
NURS 311Clinical Nutrition3Fifth
NURS 312Pharmacology2Fifth
NURS 314Princple of Education for Nursing Practice3Fifth
NURS 315Infection Control3Fifth
NURS 320Human Growth and Development3Sixth
NURS 321Child Health Nursing5Sixth
NURS 322Maternal Health Nursing5Sixth
NURS 323Epidemiology for Health Care Professional3Sixth
NURS 410Psychiatric and Mental Health Nursing5Seventh
NURS 411Nursing Research3Seventh
NURS 412Community Health Nursing5Seventh
NURS 413Nursing Informatics3Seventh
NURS 420Critical Health Nursing6Eighth
NURS 421Nursing Management and Leadership3Eighth
NURS 422Nursing Emergency6Eighth