رسالة البرنامج
أن يسهم برنامج بكالوريوس الطب والجراحة في كلية الرؤية للطب البشري في تعزيز صحة المجتمع وإعداد كوادر طبية منافسة محلياً وإقليمياً، وتقديم تعليم طبي ذي جودة عالية، وتشجيع البحث العلمي، في إطار من الشفافية والالتزام بالقيم الأخلاقية للمجتمع السعودي.
أهداف البرنامج
- تبني الحوكمة الرشيدة في إدارة مختلف جوانب البرنامج بفاعلية وكفاءة.
- تحقيق الريادة في التعليم الطبي.
- تهيئة بيئة تعليمية جاذبة.
- الارتقاء بمستوى البحث العلمي.
- بناء شراكات فاعلة مع مؤسسات المجتمع المحلي والعالمي.
الدرجة التي يمنحها البرنامج
بكالوريوس الطب والجراحة (Bachelor’s Degree of Medicine and Surgery [MBBS]).
مستوى البرنامج وفقا للإطار الوطني للمؤهلات
المستوى السابع.
متطلبات البرنامج
تمنح كلية الرؤية للطب البشري درجة بكالوريوس الطب والجراحة للطلبة الذين أنهوا بنجاح 212 ساعة معتمدة إضافة إلى البرنامج التدريبي للامتياز على مدى سنة كاملة.
الدرجة | نوع المسار | بداية البرنامج | إجمالي الساعات | نوع الدراسة | لغة الدراسة |
البكالوريوس | مسار رئيسي واحد | الفصل الدراسي الأول 2014-2015 | 212 | نظام المستويات | الإنجليزية |
تتوزع الساعات الـ 212 على سنوات الدراسة كما يلي:
السنة | الساعات الدراسية المعتمدة |
مقررات السنة الأولى (العلوم الأساسية) | 35 ساعة |
مقررات السنة الثانية | 33 ساعة |
مقررات السنة الثالثة | 36 ساعة |
مقررات السنة الرابعة | 36 ساعة |
مقررات السنة الخامسة | 36 ساعة |
مقررات السنة السادسة | 36 ساعة |
الإجمالي | 212 ساعة |
نواتج تعلم البرنامج
Code | Description |
Knowledge | |
K1 | PLO01. Integrate basic, clinical, behavioral, and social sciences in medical practice |
K2 | PLO02. Practice evidence-based health care |
K3 | PLO07. Place patients’ needs and safety at the center of the care process |
K4 | PLO08. Adhere to the regulations of Saudi healthcare system in the Kingdom |
K5 | PLO09. Advocate health promotion and disease prevention |
K6 | PLO16. Demonstrate basic research skills |
Skills | |
S1 | PLO03. Demonstrate the essential clinical skills |
S2 | PLO10. Effectively communicate verbally and in writing with patients, their families, colleagues, and other health professionals |
S3 | PLO12. Apply medical informatics in healthcare system effectively |
Competence | |
C1 | PLO04. Use clinical reasoning, decision making, and problem-solving skills in medical practice |
C2 | PLO05. Manage patients with life-threatening medical conditions |
C3 | PLO06. Formulate and implement appropriate management plans for patients with common medical problems |
C4 | PLO11. Practice teamwork and inter-professional collaboration |
C5 | PLO13. Demonstrate professional attitudes and ethical behaviors of physicians |
C6 | PLO14. Apply Islamic, legal, and ethical principles in professional practice |
C7 | PLO15. Demonstrate the capacity for self-reflection and professional development |
C8 | PLO17. Critically appraise and demonstrate scholarly activities related to health sciences research |
- PLO coding from 01-17 is according to SaudiMEDs.
الخطة الدراسية
Course Code | Course Name | Credit Hours | Level Description |
ENGL 105 | Medical Terminology | 3 | First |
ISLM 101 | Islamic Culture | 2 | First |
ICOM 101 | Introduction to Computing | 3 | First |
ARAB 101 | Arabic Language Skills – 1 | 2 | First |
BIOS 101 | Biostatistics | 2 | First |
ENGL 101 | English Language – 1 | 6 | First |
CHEM 101 | Introduction to Chemistry | 3 | Second |
PHYS 101 | General Physics | 3 | Second |
ARAB 102 | Arabic Language Skills – 2 | 2 | Second |
ENGL 103 | English Language – 2 | 4 | Second |
COMM 101 | Communication Skills | 2 | Second |
BIOL 101 | Biology | 3 | Second |
GAD 203 | Growth, Development and Aging | 4 | Third |
HBO 203 | Human Body I | 6 | Third |
BAN 203 | Biochemistry and Nutrition | 4 | Third |
MBG 203 | Molecular Biology and Human Genetics | 3 | Third |
PDO 204 | Principle of Diseases I | 4 | Forth |
PDT 204 | Principle of Diseases II | 4 | Forth |
BPC 204 | Basic Pharmacology | 4 | Forth |
HBT 204 | Human Body II | 4 | Forth |
CVS 305 | Cardiovascular System | 6 | Fifth |
RES 305 | Respiratory System | 4 | Fifth |
HPS 305 | Hematopoietic System | 5 | Fifth |
MEP 305 | Medical Ethics and Professionalism | 3 | Fifth |
GIS 306 | Gastrointestinal System | 5 | Sixth |
ENS 306 | Endocrine System | 4 | Sixth |
ECM 306 | Epidemiology and Community Medicine | 3 | Sixth |
MSS 306 | Musculoskeletal System | 6 | Sixth |
RME 407 | Research Methodology & Evidence-based Healthcare | 4 | Seventh |
NSC 407 | Neurosciences | 5 | Seventh |
UGS 407 | Urogenital System | 4 | Seventh |
FMT 407 | Forensic Medicine and Toxicology | 3 | Seventh |
IMS 408 | Integrated Multisystem | 4 | Eighth |
COM 408 | Communication Skills for Medicine | 4 | Eighth |
MDI 408 | Medical Imaging | 4 | Eighth |
BCS 408 | Basic Clinical Skills | 4 | Eighth |
PHC 408 | Primary Health Care | 4 | Eighth |
FAM 509 | Family Medicine | 6 | Ninth |
PSY 509 | Psychiatry | 3 | Ninth |
MED 509 | Internal Medicine I | 7 | Ninth |
DRM 509 | Dermatology | 2 | Ninth |
ENT 510 | Ears, Nose, and Throat | 2 | Tenth |
OPH 510 | Ophthalmology | 2 | Tenth |
OBG 510 | Obstetrics & Gynecology | 6 | Tenth |
SUR 510 | Surgery I | 8 | Tenth |
ERM 611 | Emergency Medicine | 2 | Eleventh |
MED 611 | Internal Medicine II | 6 | Eleventh |
PED 611 | Pediatrics | 10 | Eleventh |
SUR 612 | Surgery II | 10 | Twelveth |
ORT 612 | Orthopedics | 6 | Twelveth |
ELC 612 | Elective Course | 2 | Twelveth |